Communicatiegewijs.
  • Diensten
  • Portfolio
  • Blogs

Bouw aan vertrouwen

10/26/2016

0 Reacties

 
Vertrouwen in jezelf en vertrouwen hebben in anderen is lastig. Als ondernemer is het erg belangrijk om constant te bouwen aan vertrouwen. Allereerst vertrouwen in jezelf. Je bent wat je uitstraalt en je markt reageert hier ook op.
Als starter is het niet makkelijk om meteen vol vertrouwen aan de slag te gaan. Die overtuiging in jezelf moet je gaan vinden. En zeg zelf, als starter zijn er onzekerheden genoeg.  Ondernemen is risico nemen en risico's zijn onzeker.

Vertrouwen in jezelf hebben begint bij jezelf kennen. Wat zijn je sterke en zwakke punten? Waar word je blij van en wat kost je energie? Je bouwt je bedrijf om jezelf heen dus jij bent de fundering. Je moet sterk in je schoenen staan. Je hoort wel eens dat het geld buiten de comfortzone verdient wordt. Dit is eerder uitzondering dan regel dus blijf lekker dichtbij jezelf en zoek binnen jouw comfortzone de mogelijkheden op. Weet ook dat bijna alles over persoonlijke ontwikkeling en ondernemerschap wel al onderzocht of beschreven is dus gebruik de hulpbronnen die er zijn.

Ben je klaar om je markt te gaan veroveren dan is de volgende stap vertrouwen winnen in die markt. Dit kun je natuurlijk proberen met een prachtige website, flyers en hoog van de daken afschreeuwen dat je er bent maar je zult merken dat vertrouwen opgebouwd moet worden en vaak persoonsgericht is t.o.v. product- of dienstgericht.

Je zult moeten zaaien voordat je kunt oogsten. Dit betekent acquisitie plegen, netwerken, altijd in staat zijn ergens kansen in te zien maar dat is niet genoeg. Het komt zelden voor dat je na een eerste contact een klus krijgt. Een opdracht krijgen vergt namelijk vertrouwen van de opdrachtgever in jou. Dat moet je opbouwen. Door veel zichtbaar te zijn, deel te nemen aan netwerken en goed mee te denken met je potentiële klant kom je een heel eind. Blijf hierin dicht bij jezelf en wat jij kan bieden. Je klant heeft niets aan loze beloftes en verkeerde informatie. 

Heb je een opdracht dan is het tijd het vertrouwen te gaan verstevigen. Verras en betrek je opdrachtgever tijdens/bij het project om transparantie te creëren en wederzijds begrip en vertrouwen te bouwen. Door kort cyclische communicatie naar je klant kun je snel bijsturen indien nodig. Wat is er nou fijner als opdrachtgever dan om gehoord te worden?

Vertrouwen hebben en houden is dus een constante uitdaging. Dit geldt voor jou persoonlijk maar ook voor je onderneming. Sta hier dus regelmatig bij stil.
​
Het je n.a.v. dit blog vragen of opmerkingen? Laat ze achter in de reacties.
Foto
0 Reacties



Laat een antwoord achter.

  • Diensten
  • Portfolio
  • Blogs