Communicatiegewijs.
  • Diensten
  • Portfolio
  • Blogs

De kunst van de klantenservice 

10/26/2016

0 Reacties

 
Elke klant is anders en het ultieme systeem voor klantbediening moet nog uitgevonden worden. Maar wat is ultiem? Met een aantal kleine zaken kun je vrij simpel je klanttevredenheid verhogen/bewaken. Laat hiervoor de wildgroei aan SMART en LEAN methodes achter je en ga terug naar de basis. Jij bent je onderneming!


Volgens internet is klantenservice een afdeling van een bedrijf dat problemen van klanten moet oplossen. Ik ben zelf van mening dat je al te laat bent als er problemen zijn. Je kunt natuurlijk nooit helemaal voorkomen dat er iets mis gaat maar streef hier wel naar! Al die ingewikkelde klachtprotocollen die je vaak ziet zijn dan overbodig. Geen paarse krokodil!
​
Hou je eigen klantenservice eens tegen het licht met de volgende tips:
  • Klantenservice is altijd prioriteit. De klant betaalt je salaris. Geen klant = geen business.
  • Wees bereikbaar voor je klanten.
  • Luister goed naar je klanten. Vraag behoeftes uit en als er emoties in een gesprek naar boven komen geef hier de ruimte voor alvorens je gaat reageren met een oplossing. Dit is meeveren.
  • Ken je product/service en zorg ervoor dat je dit goed kan koppelen aan je klantbehoefte. Op deze wijze kun je klantvragen goed beantwoorden en anticiperen. Zo verras je je klant.
  • Behandel je klanten met respect en geef ze het voordeel van de twijfel.
  • Kom je beloftes na.
  • Toon belangstelling in je klant en hou contact. Dit creëert een relatie met gun factor van beide zijden.

Als food for thought daag ik je uit om als je een klacht ervaart er eens commercieel i.p.v. emotioneel naar te kijken. Wat kost je meer tijd en geld? De klant zijn zin geven of het gevecht aan gaan. Hierbij kun je o.a. je uurtarief, eventuele imagoschade en zelfs juridische kosten laten meewegen in je beslissing.

Het je n.a.v. dit blog vragen of opmerkingen? Laat ze achter in de reacties. 
Foto
0 Reacties



Laat een antwoord achter.

  • Diensten
  • Portfolio
  • Blogs