Communicatiegewijs.
  • Diensten
  • Portfolio
  • Blogs

Gedurfd en excentriek

10/26/2016

0 Reacties

 
Rotterdam is zojuist door de Wallstreet Journal uitgeroepen tot coolste stad van Nederland. Hoe tof is dat! We, (want ik ben een rasechte Rotterdammert) zijn bestempelt als gedurfd en excentriek. Met onze markthal, kubuswoningen, de FenixFoodFactory, etc. stelen we de show.
We profileren onszelf als stad anders dan 'de rest'. Zetten onszelf letterlijk op de kaart. Dat zette me aan het denken. Waarom ga ik als consument naar een bepaalde plek of een bepaalde winkel? Vaak omdat ze iets bieden wat in hun markt bijzonder is. Dat kan van alles zijn van beleving tot gemak etc. De winkels in de markthal bijvoorbeeld zijn exclusiever dan de lokale supermarkt. Voor een etentje of kado's is het leuk om daar in te kopen. Creëert een wow-effect. De Ikea daarentegen biedt gemak en kwaliteit voor een prijs die niet te evenaren valt. Zo zijn er nog vele voorbeelden.

Als ondernemer kun je scoren door jezelf helder te profileren en in te spelen op een bepaalde behoefte of niche. Veel markten zijn al verzadigd en productontwikkeling is moeilijker dan je zou denken. Dus waarom niet iets wat een ander al doet beter of anders doen? Tegen de gevestigde orde aantrappen eigenlijk. Kijk naar Coolblue. Ooit begonnen als kleintje die tegen de schenen schopte van grote reuzen met hun eigenwijze bedrijf en inmiddels zelf een grote speler. Tijd voor wat nieuws als je het mij vraagt! Als kleine ondernemer heb je veel vrijheid om te spelen, gebruik die ook! 

Ga je een bedrijf starten of ben je al bezig kijk dan goed rond in de markt waar je in opereert. Wie zijn je concurrenten, wat doen zij goed en wat kan jij beter of anders doen om jezelf zo te profileren. Durf te testen en vragen te stellen aan je doelgroep en blijf scherp op de ontwikkelingen in je markt. Het is gevaarlijk om te denken dat wat nu werkt, morgen ook nog zal werken. Neem niet zomaar aan dat jij het goed doet. Blijf jezelf specialiseren, kies een niche, richt je op de persoon, of juist totaal op snelheid en gemak, maar doe iets! Zorg ervoor dat ik als klant niet net zo makkelijk naar de concurrent ga omdat ik daar simpelweg niet krijg wat jij biedt.
​
Kortom wees ook gedurfd en excentriek net als het mooie Rotterdam ;)
​
Het je n.a.v. dit blog vragen of opmerkingen? Laat ze achter in de reacties.
Foto
0 Reacties



Laat een antwoord achter.

  • Diensten
  • Portfolio
  • Blogs