Communicatiegewijs.
  • Diensten
  • Portfolio
  • Blogs

Moet je wel de haas willen zijn?

4/9/2017

0 Comments

 
De marathon. Het was weer een (warm) spektakel dit jaar. De renners gingen kapot. Maar ze hielden vol, want aan het einde van de race wachtte een medaille. De aanmoediging van de kijkers werkte motiverend en met de stroom mee liep het al met al, (tenminste zo zag het er uit) wel lekker.
Tussen deze renners liepen ook de zogenaamde hazen. Dat zijn mensen die het tempo aangeven en voorop lopen. Je kon ze herkennen aan de vlaggen met geschatte tijden die zij meedroegen. Bleef je bij hen dan kon je er van op aan dat je ongeveer de tijd van de vlag zou rennen. Handig voor je schema! Ik vraag me toch af waarom je een haas zou willen zijn. Zijn het soms professionele wegwijzers en hardlopers? Is het een hobby? Brengt het voldoening? De hazen helpen anderen het wiel uit te vinden. In dit geval een tijd behalen. Wat krijgen zij er voor terug? Dezelfde of minder eer dan de hobbymatige renner vrees ik. Ze gaan er tenslotte allemaal met jouw tijd vandoor. 

Ik zie paralellen met de innoverende ondernemer. Aan altijd het wiel maar willen uitvinden ben je veel tijd en geld kwijt. De concurrentie volgt vaak op dichte afstand en met een beetje pech streven ze je voorbij.  Jouw werkkapitaal zit nou eenmaal vast in die ontwikkeling. Er is geen ruimte voor een scale-up. En dus haalt de achterhoede je in. Je bent ook een soort haas. Een aanjager, maar helaas wel één die ingehaald kan worden. Dat gebeurt de marathon hazen niet.

Innoveren is prachtig en een must. Zonder innovatie zouden de circulaire business cases uit mijn vorige blog nooit bestaan hebben. Innoveren is ook moeilijk. Je moet goed beslagen ten ijs komen wil je er een succes mee kunnen behalen. Zelfs als je je ontwikkeling weet te beschermen met een patent ben je niet persé veilig. Om een inbreuk aan te vechten moet je namelijk naar de rechtbank en dat kost geld. En jouw geld zit vast in die ontwikkeling.  
​

Dus terwijl innoveren trending lijkt te zijn, vraag ik me steeds vaker af of het altijd handig is. Moet je wel een haas willen zijn. Er zijn zoveel andere kansen in de markt. Staar je dus niet alleen blind op innovatie en kijk naar alle kansen die op je pad komen. Doe jezelf niet tekort.
Foto
0 Comments



Leave a Reply.

  • Diensten
  • Portfolio
  • Blogs