Vertrouwen in jezelf en vertrouwen hebben in anderen is lastig. Als ondernemer is het erg belangrijk om constant te bouwen aan vertrouwen. Allereerst vertrouwen in jezelf. Je bent wat je uitstraalt en je markt reageert hier ook op.
0 Comments
Het nieuws staat er bol van. Een nieuw ontdekt ‘schandaal’ waarin gelden onderbracht zijn in belastingparadijzen. De administratie van Mossack Fonseca & Co is uitgelekt en een greep uit de kranten laat zien dat er Nederlanders bij betrokken zijn. Schreeuwend van ongenoegen wordt o.a. een voormalig profvoetballer aan de schandpaal genageld. In IJsland wordt zelfs geroepen om aftreden van de premier. Poeh poeh,,,,nou nou, al die woede....lopen we niet wat op de zaken vooruit?
Als ik een week thuis ben komen de muren al snel op me af. De drukte van werk alleen verdringt niet de wens naar sociale contacten. Werken op locatie is daarom ook een vorm van dagbesteding. Je brengt tenslotte meer tijd met collega's dan met vrienden of familie door.
Ja, ook ik word vaak wat onpasselijk van bovenstaande uitspraak. Zeker als ik in een verhitte discussie of lastige situatie verzeild ben. Het is dan ook een dooddoener. Ik heb zelf door schade en schande geleerd deze boodschap niet te negeren. Met stroop vang je nu eenmaal meer vliegen dan met azijn.
Elke klant is anders en het ultieme systeem voor klantbediening moet nog uitgevonden worden. Maar wat is ultiem? Met een aantal kleine zaken kun je vrij simpel je klanttevredenheid verhogen/bewaken. Laat hiervoor de wildgroei aan SMART en LEAN methodes achter je en ga terug naar de basis. Jij bent je onderneming!
Lieve ondernemer, zorg er alstublieft voor dat je bereikbaar bent. Je klanten zijn je brood en beschikbaar voor hen zijn is dus cruciaal.
Gisteren hoorde ik een startend ondernemer verzuchten dat leveranciers van diensten het t.o.v. de productondernemers maar makkelijk hebben. Lever je een dienst dan heb je vaak aan een laptop en je eigen kennis genoeg. Je bent flexibel en past je makkelijk aan je klant aan. Ga je een product ontwikkelen dan is dat lastiger. Want eenmaal geproduceerd kun je er niet meer drastisch aan sleutelen. De ondernemer heeft dus een punt!
Als je een onderneming start zul je merken dat er naast het ondernemen zelf een hele hoop andere taken op je pad komen. De basis ondernemersvaardigheden waar elke ondernemer mee te maken krijgt dienen zich aan en er zit altijd wel iets bij waar je minder goed in bent dan je zou willen. Dat is helemaal geen schande!
Ondernemers zijn de toekomst. Daar ben ik van overtuigd. Dat is niet iedereen met me eens. Kijk maar naar de zure reacties van diverse werknemersorganisaties op de flexibilisering van de arbeidsmarkt. Als ondernemer word je vaak verweten dat je ruimte inneemt van een loondienstmedewerker. Kort door de bocht genomen is dat te begrijpen maar in een economie waar efficiency en flexibiliteit steeds belangrijker worden gaan we ontwikkeling niet tegenhouden. Bezuinigen, inkrimpen en automatiseren hebben de boventoon. Lange loondienstverbanden passen hier vaak niet meer bij.
Er starten per jaar ongeveer 150.000 nieuwe bedrijven. Drie jaar na de start is minder dan 50% actief. Dat is zorgelijk. Een groot deel van de stakers stoppen omdat het ontbrak aan goed onderzoek en een daaruit voortvloeiend bedrijfsplan. Juist terwijl dit een kennismaking is met je markt en het je handvatten geeft om deze te gaan veroveren.
|